عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گفت:اعتراض کنکوری‌ها به شرایط ناعادلانه در برگزاری امتحانات نهایی وارد است.

مصوبه تأثیر قطعی معدل در کنکور نباید اجرایی شود

جمعی از داوطلبان کنکور امروز ۷ شهریور ماه با تجمع مقابل دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی خواستار لغو مصوبه تأثیر قطعی معدل در کنکور شدند. تجمع‌کنندگان نمرات اعلامی نهایی را با توجه به وجود سه مصحح در فرآیند تصحیح اوراق امتحانات نهایی واقعی نمی‌دانند. بنا به گفته آنها در مدارس فیروز کوه حتی کارت شناسایی برای ورود به جلسه امتحان گرفته نشده که این امر منجر به افزایش تقلب می‌شود. تجمع‌کنندگان بیم آن را داشتند که در صورت قطعی شدن این مصوبه، علاوه بر تخلفات در کنکور، تخلفات در سه دوره آخر دبیرستان هم شکل بگیرد.

«حسن هاشمی» عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در واکنش به تجمع دانش‌آموزان و داوطلبان کنکور مقابل شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: بحث معترضین ظاهرا اعتراض به شرط معدل در کنکور است از این جهت که به عنوان مثال شرایط امتحانات نهایی یکسان نیست، این حرف به نظر من کاملا درست است. به طور مثال در یک مدرسه ممکن است شرایط به نحوی باشد که همه‌ی دانش‌آموزان با آرامش زیر کولر امتحان بدهند و در یک روستای دور افتاده‌ای از توابع یک شهرستان، در هوای ۴۰ درجه و ۴۵ درجه در یک سالن، با نیمکت‌های متفاوت و با شرایط بسیار متفاوت امتحانات برگزار شود که این شرایط یکسان نیست.

شرایط برگزاری امتحانات نهایی برای همه دانش‌آموزان یکسان نیست

این نماینده‌ مجلس در ادامه گفت: حالا بماند که حواشی هم دارد، طبیعتا استرس‌هایی برای برخی دانش‌آموزان وجود دارد و خیلی جاها افراد مسیرهای طولانی را طی می‌کنند تا به حوزه‌ی امتحان برسند و این تفاوت‌ها بین دانش‌آموزان و شرایط امتحانی، واقعا معنادار است. علاوه بر اینکه آموزش و پرورش هنوز نتوانسته است، استاندارد لازم را برای امتحان نهایی آماده کند. در کنکور، برای برگزاری کنکوری سالم، تشکیلات بسیار فراوانی تهیه شده که جلوی تقلبات گرفته شود، اما هیچ‌کدام اینها در امتحان نهایی وجود ندارد.

هاشمی همچنین افزود: این دغدغه که امنیت لازم در حوزه‌های امتحانات نهایی باید وجود داشته باشد، کاملا درست است. از این جهت هم به نظر من شرایط، شرایط یکسانی نیست و حداقل‌های شرایط برگزاری کنکور هم در برخی مناطق وجود ندارد، ما کنکور را با قوی‌ترین شکل پشتیبانی کرده‌ایم، حفاظت فنی کرده‌ایم و تجهیزات گرفته‌ایم و در واقع جلساتی را برای کنکور مهیا کرده‌ایم که تقریبا در اغلب نقاط کشور یکسان است، اما این شرایط و امکانات و تجهیزات در امتحانات نهایی به صورت یکسان برای همه‌ی دانش‌آموزان در سطح کشور قطعا فراهم نیست و اعتراض‌شان از این جهت از حیث زیرساختی که وجود دارد، قطعا وارد است.

این نماینده‌مجلس همچنین درباره ترمیم معدل گفت: مسئله‌ای دیگری که وجود دارد، این است که بعضی از دانش‌آموزان می‌گویند ما در سال جاری در کنکور دچار مشکل شده‌ایم، اما در سال قبل (پایه یازدهم) معدل‌مان بالا بوده است و با این وجود و برای شرکت دوباره در کنکور باید دروس یازدهم را هم دوباره امتحان بدهیم، چون معدل یازدهم ما نهایی نبوده و قابل قبول نیست، لذا از این جهت هم این یک تکلیف مالایُطاق است که دانش‌آموز اگر امسال موفق در کنکور نبوده، در سال جاری باید هم امتحانات پایه یازدهم و هم امتحانات پایه دوازدهم را دوباره امتحان نهایی بدهد و هم در کنکور شرکت کند.

عضو کمیسیون آموزش مجلس گفت: ما با این کار یک استرس خیلی بالایی را به دانش‌آموزان تحمیل کرده‌ایم و مراجعان متعددی که در حوزه انتخابیه داریم، دغدغه‌ی این را دارند که دانش‌آموزان از این فرایند بسیار معذب هستند و از حیث روحی و روانی تحت فشار بسیار شدیدی قرار گرفته‌اند و ما هم که خودمان را جای آن‌ها می‌گذاریم می‌بینیم حرف‌شان از جهاتی درست است. بنابراین باید مجلس و شورای عالی انقلاب فرهنگی در خصوص ساماندهی این وضعیت و در واقع تعیین تکلیف دانش‌آموزان و رهایی آن‌ها از سردرگمی اقدامات لازم را انجام دهند.

مصوبه تاثیر قطعی معدل در کنکور نباید اجرایی شود

«مهدی گلشنی» عضو سابق شورای عالی انقلاب فرهنگی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا درباره تجمع جمعی از دانش‌آموزان در مقابل ساختمان شورای عالی انقلاب فرهنگی در اعتراض به مصوبه اجرایی شدن تاثیر معدل در کنکور گفت: عقیده شخصی من این است که این مصوبه نباید اجرایی شود.

وی ادامه داد: عده‌ای از دانش‌آموزان هستند که در یک کلاس معدل پایینی دارند، اما این‌ها نبوغ‌شان را نشان نمی‌دهند و در کنکور خودشان را نشان می‌دهند، من از این نوع دانش‌آموزان زیاد دیده‌ام. این دانش‌آموز را نباید به خاطر تاثیر معدل در کنکور محروم کنیم.

عضو سابق شورای عالی انقلاب فرهنگی در پاسخ به این سوال که با توجه به اینکه ما همچنان شاهد این هستیم که مشکلاتی در برگزاری آزمون نهایی دانش‌آموزان وجود دارد و از طرفی با وجود تفاوت‌هایی که تحصیل در مدارس غیرانتفاعی و مدارس دولتی دارد و دانش‌آموزان در شرایط یکسانی نیستند، تاثیر قطعی معدل در کنکور آیا عدالت آموزشی را زیر سوال نمی‌برد؟ تصریح کرد: به همین دلایل می‌گویم که نباید این مصوبه اجرایی شود و ضرورتی ندارد که معدل در کنکور دخالت داشته باشد.

وی در پاسخ به این سوال که برخی مصوبه تاثیر قطعی معدل در کنکور را به نوعی ناعدالتی در حوزه آموزش تلقی می‌کنند، نظر شما چیست؟ گفت: من هم همینطور فکر می‌کنم و این مصوبه ناعادلانه است.

منبع: خبرگزاری ایلنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.